به گزارش سراج24: جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص موضوعات مطرح شده در جلسه هفته گذشته این کمیسیون، اظهار داشت: در این جلسه چند موضوع مورد بررسی قرار گرفت که یکی از این موارد، بحث سازمان ملی مهارت بود که تعدادی از نمایندگان درخواست کردند که این سازمان تشکیل شود.
وی افزود: در حال حاضر کمیسیون اجتماعی و کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص کار میکنند اما کمیسیون آموزش معتقد است که کمیسیون اجتماعی در این کار نباید ورود پیدا کند به دلیل اینکه اگر این طرح بسیار مهم بدون بررسی و کارشناسی لازم در صحن علنی مجلس مطرح شده و تصویب شود، مشکلاتی را از نظر مسائل فنی در کشور ایجاد میکند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: حدود 40 درصد دانشآموزان در هنرستانهای فنی آموزش و پرورش مشغول به تحصیل بوده و حجم عظیمی از نیروی انسانی را تشکیل میدهند و از طرف دیگر سازمان فنیوحرفهای با آموزشهای کوتاه مدت و دانشگاه فنیوحرفهای که تربیت و تخصص این نیروها را به عهده دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه علمی ـ کاربردی نیز که بخشی از آموزشهای فنیوحرفهای را به عهده دارد، حجم وسیعی از افرادی را تشکیل میدهد که اشتغال آنها باید مدنظر قرار گیرد.
کوچکینژاد با بیان اینکه بعضی از این سازمانهای فنیوحرفهای وابسته به دستگاه مستقلی از جمله وزارت علوم، وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش هستند، عنوان کرد: یک دستگاه مستقل به هیچوجه نمیتواند این سازمانها را به تنهایی مدیریت کند و این اشکالی است که در این طرح وجود دارد.
وی با بیان اینکه با اظهارات اعضای کمیسیون و مسئولان وزارت آموزش و پرورش این طرح منتفی شد، اظهار داشت: مقرر شد که بر روی طرحهای جایگزین کار شود به طوری که آسیبی روی بدنه آموزش فنیحرفهای کشور وارد نشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بررسی طرح نظام رتبهبندی معلمان را دومین موضوع این کمیسیون عنوان کرد و گفت: در کمیسیون عنوان شد برای اینکه مشکلات کشور کاهش پیدا کند، دولت باید کوچک شود و از طرف دیگر دولت اجازه جذب نیرو به آموزش و پرورش داده است در حالی که هنوز وضعیت استخدامی افرادی که دورههای آموزشی را سپری میکنند، مشخص نیست.
وی بیان داشت: اعضای کمیسیون پیشنهاد داشتند برای یک کار بسیار مهمی که نیاز به منابع مالی جدیدی دارد و ساختار آن تغییر میکند، مجلس باید ورود پیدا کند که این بحث فعلاً به نتیجه نرسید و در جلسه روز شنبه دوباره این طرح مورد بررسی قرار میگیرد.
کوچکینژاد خاطر نشان کرد: بحث تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش در دستور کار است اما بررسی آن به تعویق افتاده است و کمیسیون آموزش مجلس در جلسات آینده این طرح را بررسی میکند.